.

Tesla smadrede salgsrekorden i marts – nu sænker de prisen igen

Tesla har tidligere forklaret prisfaldene med, at deres bilfabrik i Tyskland kører effektivt. Foto: Pool / Ritzau Scanpix

af Mikkel Walentin Mortensen

Tesla sidder tungt på salgs- og værditronen.

For tredje gang på lige så mange måneder sænker elbilproducenten Tesla sine danske priser markant.

Denne gang er det topmodellerne, der er blevet omkring 10 procent billigere hen over natten.

Det skriver Jyllands-Posten.

For Teslas billigste bil, Model 3, betyder det, at der er omkring 43.000 kroner at spare ved at købe i dag i stedet for i går.

Har man derimod sigtet sat på Model S, som er Teslas dyreste, kan man spare næsten 120.000 kroner, viser beregninger fra FDM ifølge Jyllands-Posten.

120.000 kroner ned i pris

Tesla har det seneste årti revolutioneret markedet for elbiler, og 14. januar i år gjorde selskabet med rigmanden Elon Musk i spidsen så noget, eksperter kaldte for historisk og enestående:

De sænkede prisen på en række populære modeller med helt op til 130.000 kroner fra den ene dag til den næste.

Jan Lang, som er markedsanalytiker hos Bilbasen, betegnede prisfaldene som historiske, men blot halvanden måned senere skete det igen. Denne gang dog i mindre omfang.

28. februar skar Tesla således 30.000 kroner af prisen på den populære Model 3, så den billigste udgave kan fås ud af fabrikken for 330.000 kroner. I starten af året var prisen mere end 450.000 kroner for samme bil.

De dyre varianter bliver billigere

Hvor de tidligere prisrabatter særligt har sænket prisen på de billigste af Teslas biler, har den nye fokus på topmodellerne, de såkaldte Performance- og Plaid-varianter.

Teslas biler er nemlig opbygget efter et todelt system. Dels er der de modeller, man kan købe direkte fra producenten i øjeblikket.

Her er de billigste Model 3 og Model Y i et prisleje på omkring 350.000 til 500.000 kroner alt efter tilbehør med videre. Dertil findes der også to andre modeller, Model X og Model S, der koster fra 1,1 til 1,4 millioner kroner.

Derudover kan man ved hver model tilvælge både forskelligt ekstratilbehør og forskellige varianter. For de billigste modeller, Model 3 og Model Y, drejer det sig om de såkaldte Long Range- og Performance-udgaver.

Vælger man en Long Range, får man længere rækkevidde, hvilket betyder, at ens Tesla kan køre længere på én opladning. I Performance-modellerne er det en forbedret ydeevne, der er i fokus.

For de dyre modeller, Model X og Model S, er der en standardudgave og en såkaldt Plaid-version. I begge tilfælde er ydeevne bedre i Plaid-versionen, ligesom prisen er højere.

Størst i verden

Selvom Tesla er en relativt ny spiller i bilbranchen med kun 20 år i bagagerummet, har den amerikanske elbilproducent udviklet sig til en regulær supermagt.

Tesla har således en markedsværdi – altså værdien af alle deres aktier – på næsten 600 milliarder dollars, hvilket gør selskabet til det ottendemest værdifulde i verden. Til sammenligning er den næststørste bilproducent, målt på aktieværdi, Toyota fra Japan, kun 186 milliarder dollars værd.

De 10 største bilproducenter i verden

Målt på markedsværdi. Opgjort i amerikanske dollars.

1Tesla$589,17mia
2Toyota$186,15mia
3Porsche$117,39mia
4BYD$98,98mia
5Mercedes-Benz$81,45mia
6Volkswagen$78,19mia
7BMW$73,86mia
8Stellantis$58,76mia
9Ferrari$51,38mia
10Ford$49,83mia

Kilde: Companiesmarketcap.com

Faktisk er Teslas aktieværdi næsten lige så meget værd som de følgende ni største bilproducenter i verden efter Toyota tilsammen.

Derfor er det heller ikke gået ubemærket hen i resten af bilbranchen, at Tesla har sænket sine priser de seneste måneder.

På brugtbilmarkedet var der således markante prisfald at spore, allerede da Tesla sænkede sine priser første gang tilbage i januar. Faktisk sendte det chokbølger gennem elbilmarkedet og var med til at presse prisen på også andre mærker og modeller ned.

Hos Tesla har prisrabatterne også givet pote. For halvanden uge siden kunne selskabet således oplyse, at man i de første tre måneder af 2023 havde solgt flere elbiler, end den amerikanske gigant nogensinde før har gjort i løbet af et kvartal.

Effekten har også vist sig i de danske salgstal. I januar blev der således indregistreret 481 Model Y-Teslaer ifølge statistik fra De Danske Bilimportører. I februar steg det tal til 1018, og i marts blev der indregistreret ikke færre end 3203 Model Y’er.

Ifølge FDM er der aldrig før blevet solgt så mange biler af den samme model i Danmark på én måned. Den hidtidige rekord stammer fra 1997, hvor der blev solgt 1994 biler af modellen Mondeo fra Ford.

Marts var også første gang, at Model 3 kom med på listen over de ti mest populære biler i Danmark, da der blev indregistreret 443 nye biler.

Kilde

af Mikkel Walentin Mortensen

https://nyheder.tv2.dk/business/2023-04-14-tesla-smadrede-salgsrekorden-i-marts-nu-saenker-de-prisen-igen